Pełna księgowość w spółce z o.o. – jak zacząć?

Lis 14 2019
admin

Decydując się na założenie spółki z o.o. nie mamy wyboru pomiędzy uproszczoną, a pełną księgowością. Ustawa o rachunkowości wprost narzuca na nas konieczność prowadzenia pełnych ksiąg. Od czego jednak zacząć i jak prowadzić taką rachunkowość? Ważną kwestią jest założenie firmowego rachunku bankowego oraz skrupulatne wykorzystywanie środków na nim zgromadzonych do kupowania oraz płacenia za usługi, towary czy materiały służące naszemu biznesowi. Jest to bardzo ważne, ponieważ każdy nasz wyciąg bankowy podlega zewidencjonowaniu. 

Dodatkowo każda operacja wykonywana na pieniądzach spółki z o.o. musi mieć swoją podstawę, aby zapłacić np. za towar. musimy mieć na niego fakturę, by wypłacić wynagrodzenie musi być zawarta umowa z pracownikiem. Gotówka w kasie, jeśli zdecydujemy się na jej prowadzenie, musi podlegać stałemu monitorowaniu. Niedopuszczalne jest, aby wspólnicy spółki z o.o. płacili za faktury spółki z rachunków prywatnych albo wykorzystywali pieniądze z konta firmowego do swoich poza biznesowych celów. Za rachunkowość w spółce z o.o. odpowiada cały jej zarząd poza pełnomocnikami – nawet jeśli wynajmiesz biuro rachunkowe do prowadzenia księgowości, więc warto, aby w umowie z takim biurem zawrzeć informację o tym kto zapłaci ewentualne kary za błędy księgowe.